maandag 23 december 2013

Pannenkoeken met airtime

Al sinds ik me kan herinneren maakt mijn broer pannenkoeken met 'airtime' op de camping. Jarenlang heeft hij kunnen oefenen op de beste pannenkoeken. En nu ben ik samen met Sjoerd de keuken in gegaan en heeft hij zijn beproefde kennis aan  mij overgedragen. De belangrijkste lessen wil ik alvast met jullie delen. Deze slimme trucs maken van een gewone pannenkoek een superpannenkoek:

Tip 1:
Voorkom klonten door niet in één keer alle ingrediënten bij elkaar te gooien. Start met de eieren (één per persoon), ongeveer de helft van de bloem en een klein scheutje melk. Mix dit tot een egaal dik mengsel. Pas dan voeg je de rest van de bloem en melk toe. 

Tip 2: 
Gebruik de juiste hoeveelheid olie. Een koekenpan weet zelf hoeveel olie hij nodig heeft. Als je hier gebruik van maakt, voorkom je vette pannenkoeken en dat ze aan de pan blijven plakken. Ga als volgt te werk: schenk een laag olie in de pan en verwarm op middelhoog vuur. Zodra de pan en de olie heet zijn, giet je de olie uit de pan in een kommetje. De benodigde hoeveelheid olie blijft nu aan de pan plakken. In een wat oudere pan blijft daarom meer olie zitten dan in een nieuwe pan. Gebruik bij de volgende pannenkoek de olie uit het kommetje gewoon opnieuw. 

Tip 3:
Geef een pannenkoek zo veel mogelijk airtime. Dit betekent dat je de pannenkoek, met de juiste swing in je arm, hoog de lucht in gooit en omkeert. Je gelooft het misschien niet, maar dit komt de smaak van de pannenkoek echt ten goede! Om nu te voorkomen dat tijdens de airtime de vulling (zoals rozijnen of champignons) uit je pannenkoek vliegen, heeft Sjoerd nog een tip. Maar die tip komt in het kookboek...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Schrijf hier je reactie